Historia Publicznego
Gimnazjum im. Króla Bolesława Chrobrego w Przylepie rozpoczęła się 1 września
1999 roku. Organizacją i przygotowaniem kadry oraz bazy zajął się dyrektor
Szkoły Podstawowej w Ochli mgr Witold Towpik, pełniący jednocześnie obowiązki
dyrektora gimnazjum. Funkcję tą sprawuje do dziś.
W roku szkolnym 1999/2000 utworzono 4
oddziały, do których uczęszczało 92 uczniów z obwodu szkoły, tj. Stożne, Jany,
Zawada, Krępa, Łężyca, Przylep. Zarówno kadra, jak i baza, były dobrze przygotowane.
Od samego początku istnienia gimnazjum dysponuje pracownią informatyczną,
gabinetem historyczno- geograficznym i biologiczno- chemicznym.
W pełni zorganizowana szkoła w roku szkolnym
2001/2002 posiadała 9 w pełni wyposażonych gabinetów lekcyjnych. Gimnazjum
liczyło wówczas 227 uczniów i 23 nauczycieli, doskonalących swój warsztat pracy
na studiach podyplomowych oraz dążących do osiągnięcia sukcesu na płaszczyźnie
awansu zawodowego. W szkole pracuje obecnie 9 nauczycieli dyplomowanych, 8 mianowanych,
7 kontraktowych oraz 1 stażysta. Zatrudniony jest pedagog szkolny, który jest
do dyspozycji uczniów. W godzinach funkcjonowania szkoły dostępna jest dla
uczniów i nauczycieli biblioteka publiczna, która na bieżąco stara się
uzupełniać księgozbiór. Dowożeni uczniowie korzystają ze świetlicy szkolnej,
gdzie przebywają przed i po zajęciach lekcyjnych. Świetlica szkolna jest także
miejscem wielu imprez, w których uczestniczy cała społeczność gimnazjalna.
Młodzież ma możliwość korzystania z różnorodnej gamy zajęć pozalekcyjnych.
Działają kółka przedmiotowe, językowe, sportowe. W szkole istnieje również
zespół wokalno- muzyczny oraz kabaret.
Na przyjazną atmosferę w szkole wpływają
także pracownicy administracyjni i obsługi; sekretarz szkoły pani Ania, kierowca
autobusu szkolnego pan Jurek, woźny szkoły pan Paweł i panie Grażyna, Bożena i
Iwona, które dbają o porządek w szkole.
Autobus szkolny, który został zakupiony
przez Urząd Gminy Zielona Góra w 2003 roku dowozi o odwozi ze szkoły kilkoma
kursami 89 uczniów.
W gimnazjum organizowane są interesujące
imprezy, które przyciągają uwagę wielu uczniów. Ogromnym zainteresowaniem
cieszą się obchody Światowego Dnia Walki z AIDS, Gminny Konkurs Ekologiczny,
Sportowa Liga Gimnazjalna. Uczniowie pasjonujący się podróżami mają możliwość
uczestniczenia w wielu wycieczkach organizowanych przez nauczycieli. Dzięki
współpracy z zagranicznymi partnerami, którą szkoła posiada od 2003 r.,
gimnazjaliści odwiedzają między innymi: Niemcy, gdzie zwiedzają Alpy, wybrzeże
Bałtyku, pogranicze polsko- niemieckie oraz Danię, w której poznają faunę i
florę tego kraju.
Szkoła na stałe współpracuje z
Międzyszkolnym Centrum Edukacji i Informacji Europejskiej, uczestnicząc w
różnych projektach i debatach związanych z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.
Na tym gruncie został także stworzony projekt „Szkoła Marzeń”- najpoważniejsze
zadanie edukacyjne finansowane przez wspólnotę europejską.
Od początku istnienia placówki realizowana
jest innowacja pedagogiczna w postaci lekcji Kształcenia Obywatelskiego w
Szkole Samorządowej. Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi i uwieńczone
coroczną wizytą w Sejmie i w Sejmie RP.
Od momentu powstania szkoły bardzo dobrze
układa się współpraca ze środowiskiem lokalnym między innymi: OSP Przylep, OSP
Zawada, Klubem Piłkarskim z Przylepu, Radą Sołecką z Przylepu i Zawady.
Uczniowie aktywnie włączają się do udziału w imprezach środowiskowych. Szkoła
jest organizatorem corocznego festynu rodzinnego, który zbliża placówkę z
mieszkańcami Przylepu.
Szczególnie ważny dla szkoły był dzień 2
września 2005 roku. Tego dnia szkoła otrzymała sztandar ufundowany przez Gminę
Zielona Góra i Radę Rodziców oraz uroczyście wręczono dyrektorowi placówki akt
nadania imienia szkole- Króla Bolesława Chrobrego. Również 2 września 2005 r.
została uroczyście otwarta sala gimnastyczna, która ma służyć uczniom z
gimnazjum i szkoły podstawowej w Przylepie. Ma być ona także miejscem
sportowych spotkań społeczności lokalnej.
Pamiętając o starożytnych przysłowiach
„Verba docent exempla tra hunt” (słowa uczą, przykłady pociągają) oraz „Non
scholae, sed vitea discimus” (uczymy się nie dla szkoły, ale dla życia) wszyscy
nauczyciele są doskonałymi przewodnikami dla gimnazjalistów, ucząc ich i
pomagając im rozwiązywać problemy oraz starają się przygotować ich do
odpowiedzialnego dorosłego życia.